Jaki akumulator samochodowy najlepiej wybrać? [PORADNIK]
Akumulator dla konkretnego pojazdu powinien być dopasowany tak, jak ubranie do człowieka. Niestety, oferta samochodów z profesjonalnie dopasowanymi ogniwami wciąż jest szczątkowa i… bardzo kosztowna. W związku z tym, że nie da się zakupić „akumulatora na miarę”, konieczne staje się możliwe najlepsze jego dopasowanie do określonego pojazdu. Stworzyliśmy ten poradnik właśnie po to, by jak najbardziej to zadanie ułatwić.
Czym jest akumulator?
Jeśli chcemy sobie odpowiedzieć na pytanie, jaki akumulator samochodowy wybrać, koniecznie musimy wiedzieć, czym dokładnie jest to urządzenie.
Akumulator to ogniwo elektrochemiczne, które posiada zdolność magazynowania energii elektrycznej. Podczas procesu ładowania, energia ta jest konwertowana do postaci chemicznej, w formie określonych związków. Proces rozładowania akumulatora jest niczym innym jak kontrolowaną reakcją chemiczną, uwalniającą prąd o określonym napięciu i natężeniu.
Każde takie ogniwo posiada dwa bieguny – dodatni i ujemny. Różnica potencjałów pomiędzy nimi umożliwia powstanie siły elektromotorycznej, która generuje prąd elektryczny.
Dobór akumulatora do marki samochodu
W nowych pojazdach znacznie wzrasta zapotrzebowanie na energię elektryczną. Oczywistym jest więc, że pojemność ogniw również ulegnie gwałtownemu wzrostowi.
- Samochody produkowane w latach 90-tych ubiegłego wieku, charakteryzowały się średnim zapotrzebowaniem na energię elektryczną na poziomie 1 kW. Wystarczyło to do zasilania układu z odtwarzaczem CD i klimatyzacją.
- Zapotrzebowanie na energię w pojazdach z pierwszej dekady XXI wieku znacznie wzrosło i – szczególnie w ostatnich jej latach – przekroczyło 2 kW. Wiązało się to z wprowadzeniem innowacyjnych na tamte czasy rozwiązań, takich jak elektryczne ustawianie siedzeń i okien.
- Obecnie produkowane samochody to ciągły wzrost mocy, który w niektórych pojazdach przekroczył już wartość 3 kW. Zresztą nic w tym dziwnego, skoro mamy do czynienia z instalacjami ogrzewania postojowego, a nawet z zaimplementowanymi odbiornikami video.
Parametry elektryczne to nie jedyne czynniki, na które warto zwrócić uwagę podczas doboru ogniwa do konkretnej marki. Duże znaczenie ma tu również kształt, rozmieszczenie biegunów, kształt podstawy i sposób mocowania.
Przykładowo Citroen w swoich pojazdach „honoruje” tylko określone baterie, zamykając je w dedykowanych, chroniących przed wpływem wilgoci, plastikowych obudowach. Z kolei w wozach amerykańskich, bardzo często można spotkać się z ogniwami o klemach przykręcanych z boku, za pomocą stosownej śruby. Żeby było ciekawiej, Ford wprowadza klemy o kształcie prostokątnej blaszki przykręcanej do płaskiego bieguna. Jest to o tyle ciekawe rozwiązanie, gdyż w większości marek mamy przecież do czynienia z klemami okrągłymi…
Jak wybrać dobry akumulator do diesla?
Rodzaj konstrukcji silnika ma ogromne znaczenie w kontekście doboru akumulatora. W silnikach dieslowskich, w obwodzie rozruchowym mamy do czynienia ze świecami żarowymi, których zadaniem jest rozgrzanie komory spalania do określonej temperatury. W zależności od liczby obsługiwanych faz, pobór prądu będzie wzrastać, co będzie wiązało się z zakupem pojemniejszego ogniwa.
Nie zawsze jednak zasada ta się sprawdza. Zwykle uważa się, że najlepszym rozwiązaniem jest zakup akumulatora o pojemności większej od zalecanej przez producenta o jakieś 10 – 15 procent.
Przy zakupie akumulatora ołowiowego dla silnika Diesla, warto zwrócić uwagę również na jego masę. Z reguły im jest on cięższy, tym lepiej dla nas. Duża masa oznacza, że zainstalowane w nim płyty ołowiowe są bardzo solidnie wykonane, co z kolei przedkłada się na ich trwałość.
Przy doborze ogniw do Diesli, koniecznie sugerujmy się maksymalnym prądem rozruchowym. Parametr ten oznacza maksymalne natężenie prądu generowanego przez akumulator. W ogniwach przeznaczonych do silników Diesla, parametr ten może wynosić nawet 700 A.
Jak wybrać dobry akumulator do benzyny?
W przypadku silników benzynowych, moc pobierana przez układ zapłonowy jest znacznie mniejsza, niż w Dieslach. Dlatego posiadając „benzyniaka” można sporo zaoszczędzić, oczywiście w granicach zdrowego rozsądku.
Dla małego silnika benzynowego o pojemności około 1.1 – 1.3 zupełnie wystarczy ogniwo o pojemności sięgającej 45 Ah. Jeśli nie mamy zbyt wielu udogodnień, dobrym rozwiązaniem będzie akumulator o prądzie rozruchowym 400 – 500 A.
Jeśli posiadamy bardziej zaawansowany samochód benzynowy, dobrym pomysłem będzie ogniwo ECM. Jest ono rozwinięciem konstrukcji tradycyjnego ogniwa kwasowego. Jego zaletą jest znacznie większa trwałość, zwłaszcza w kontekście częstej, cyklicznej pracy. Ponadto doskonale sprawdza się on podczas długotrwałych obciążeń relatywnie małym prądem, co jest ogromną zaletą w przypadku pojazdów benzynowych z bogatym wyposażeniem.
Rodzaje akumulatorów
Liczba dostępnych rodzajów akumulatorów jest ogromna. Oprócz standardowych (i nieco przestarzałych) rozwiązań kwasowych, mamy też do czynienia z bardziej nowoczesnymi i rozwiniętymi konstrukcjami.
1. Akumulatory kwasowe – ich konstrukcja opiera się na ołowianych płytach galwanicznych (elektrodzie) zanurzonych w elektrolicie, którym jest kwas siarkowy. Dzielą się na dwa podstawowe rodzaje:
- akumulatory obsługowe – w których konieczne jest uzupełnianie elektrolitu wodą destylowaną,
- akumulatory bezobsługowe – które są zamknięte wewnątrz szczelnych obudów i nie wymagają dolewania wody.
Ogniwa te zapewniają duży prąd zasilania. Ich największą wadą jest wrażliwość na tzw. głębokie rozładowanie.
2. Akumulatory ECM – to ogniwa, o których wspominaliśmy już wcześniej. Mają podobną konstrukcję co ich kwasowe odpowiedniki, ale za to charakteryzują się nieco lepszą pojemnością i znacznie większą odpornością na cykliczne zmiany pojemności. Drugą, bardzo ważną zaletą ogniw ECM, jest wysoka odporność na temperaturę, nawet przy bardzo dużym prądzie obciążenia. Dlatego często montuje się je w sąsiedztwie jednostek napędowych.
3. Akumulatory AGM – to dość nowy rodzaj ogniw, spotykany zwłaszcza w pojazdach hybrydowych z dodatkowym odzyskiem energii. Ich cechą charakterystyczną jest duża odporność na zmienne warunki atmosferyczne (zwłaszcza na temperaturę). Ponadto ogniwa te wyróżniają się niezwykle małymi stratami i znacznie większą pojemnością, przy zachowaniu stosunkowo niskiej masy. Nazwa akumulatora wzięła się z jego składu, gdyż zawartą w nią elektrodą jest włókno szklane. Więcej – https://tromil.pl/akumulator-agm/.
4. Akumulatory żelowe – ich budowa i niektóre cechy charakterystyczne bardzo przypominają własności ogniw AGM. Podobnie jak one, doskonale radzą sobie z dużą liczbą cykli ładowania i rozładowania. Ponadto wyróżnia je bardzo wysoka odporność na oddziaływania mechaniczne i minimalne straty mocy (znacznie mniejsze, niż w klasycznych rozwiązaniach kwasowych). Ich specyficzną zaletą jest możliwość głębokiego rozładowania, co ma znaczenie w obwodach, wymagających dużej ilości energii (np. w zaawansowanych systemach car video, układach ogrzewania postojowego itd.). Niestety, nie można ich obciążać zbyt dużym poborem mocy, co raczej dyskwalifikuje je w przypadku Diesli dużej mocy.
5. Akumulatory litowo jonowe – to ogniwa, które bardzo dobrze znane są wszystkim posiadaczom komórek. W motoryzacji coraz częściej wykorzystuje się je w układach hybrydowych. Są one też wykorzystywane w pojazdach elektrycznych. Przykładowo, samochód Tesla w baterii o mocy 60 kWh, posiada 5040 ogniw, rozmieszczonych w aż 14 modułach połączonych ze sobą w sposób szeregowy i równoległy. Wyróżniają się bardzo dobrą stabilnością pracy i wysokim napięciem zasilania (znacznie wyższym, niż w ogniwach NiHm). Są również stosunkowo małe i lekkie.
Akumulator żelowy – charakterystyka
Przed podjęciem decyzji o tym, jaki akumulator samochodowy wybrać, przyjrzyjmy się dokładnie poniższemu przykładowi, opisującemu efektywną pojemność ogniwa w funkcji czasu rozładowania.
Przykładowo, dla czasu całkowitego rozładowania sięgającego 20 godzin, napięcie końcowe ogniwa (dla akumulatora samochodowego) spadnie do około 10.8 V. W ten sposób, sprawność ogniwa (a więc uzyskana pojemność) będzie równa wartości nominalnej układu.
Ten sam akumulator rozładowywany przez okres 10 godzin, uzyska to samo napięcie końcowe, aczkolwiek jego rzeczywista pojemność będzie wahać się pomiędzy 100 a 87 procentami wartości nominalnej.
Dla porównania, obciążenie analogicznego akumulatora prądem o bardzo dużej wartości (około 5 sekund) zmniejszy napięcie na stykach do 9.6 V, przy jednoczesnej pojemności rzeczywistej równej około 24 procent.
Jak widać, obciążenie akumulatora żelowego (nawet o bardzo dużej pojemności) bardzo dużym prądem, zmniejsza jego pojemność aż o 3/4. Przy założeniu, że średniej mocy rozrusznik pobiera około 100 A, rzeczywista pojemność spadnie do około 650 procent, co oczywiście przedłoży się na krótszy czas eksploatacji.
Akumulator litowo jonowy – charakterystyka
Akumulatory litowo jonowe charakteryzują się wysoką gęstością energii, wynoszącą mniej więcej 110…160 Wh/ kg – jest to nawet dwa razy więcej, niż w przypadku rozwiązań NiHm i NiCd.
Ogniwa Li-Ion są również korzystniejsze z punktu widzenia pomiaru pojemności. Ich funkcja charakterystyki rozładowania opada stosunkowo jednostajnie, co przedkłada się na stabilny i proporcjonalny spadek napięcia, adekwatnie do prądu i czasu rozładowania.
Zaletą ogniw jonowych jest również… brak efektu pamięciowego, co jest kluczową zaletą w kontekście pojazdów o zróżnicowanej charakterystyce prądu ładowania. Dzięki temu, można je doładowywać w dowolnym momencie, nie obawiając się późniejszego spadku pojemności i żywotności baterii. Przypomnijmy, że starsze ogniwa (kadmowe i wodorkowe) wymagały zastosowania specjalnego przycisku formatującego, którego zadaniem było rozładowanie baterii do zera, poprzez natychmiastowe zwarcie ich styków.
Najlepsze akumulatory do auta – Ranking
1. Centra Futura 72Ah/720 CA722 P+
Jest to ogniwo w sam raz przeznaczone do samochodów z napędem Diesla. Wyróżnia się specjalną konstrukcją (opartą na elementach węglowych), która skraca czas efektywnego ładowania aż 1.5 raza. Akumulator doskonale nadaje się do zasilania układów rozruchowych dużej mocy a także – podtrzymania zasilania w układach naszpikowanych elektroniką. Wymiary akumulatora to 75 mm szerokości x 278 mm długości x 175 mm wysokości.
2. Varta SILVER 74 Ah E38 574 402 075
Akumulator ten wyróżnia się bardzo dobrymi parametrami pracy, również w niskich temperaturach. Zastosowanie w nim rozwiązania umożliwiają obciążenie go bardzo dużym prądem rozładowania (750 A). Jest bardzo często montowany jako ogniwo fabryczne do konkretnych pojazdów o dużej mocy silnika. Wymiary ogniwa to 175 mm szerokości x 278 mm długości x 175 mm długości.
3. Centra Plus 50Ah 450A CB500 P+
Jak widać, jest to ogniwo dostosowane do zwykłych pojazdów o małym i średnim zapotrzebowaniu na energię. W naszym rankingu znalazło się ono głównie ze względu na niezawodność – nawet w niskich temperaturach. Jest ono znacznie tańsze od swoich poprzedników i bardzo lubiane przez kierowców, głównie podróżujących pojazdami z segmentu B. Wymiary akumulatora to 175 mm szerokości x 207 mm x długości x 190 mm wysokości.
4. BOSCH s40 74Ah 680A
Jest to typowy akumulator do pojazdów o bardzo rozbudowanej elektronice. Dzięki specjalnej technologii wykonania, udało się zwiększyć maksymalny prąd rozruchu aż o 15 procent. Ponadto ogniwo to jest niezawodne i bardzo stabilne. Jego wymiary to 175 mm szerokości x 278 mm długości x 190 mm wysokości.
5. Centra Plus 62Ah 540A CB620 P+
Podobnie jak poprzednik z miejsca trzeciego, również i ten akumulator doskonale sprawdzi się w pojazdach benzynowych o dużym zapotrzebowaniu na energię, lub w mniej wymagających Dieslach. Oprócz niezawodności, wyróżnia się on dużą odpornością na wstrząsy. Jego wymiary to 175 mm szerokości x 242 mm długości i 190 mm wysokości.
Ile średnio kosztuje dobry akumulator samochodowy?
W ramach podsumowania, sprawdźmy ile średnio zapłacimy za akumulator do konkretnego pojazdu.
1. Jeśli szukamy ogniwa dla typowego samochodu benzynowego o stosunkowo niskiej pojemności silnika, to jego optymalna cena będzie mieścić się w zakresie 150 – 240 złotych.
2. Akumulator dla zwykłego Diesla, bądź „benzynówki” o zwiększonym zapotrzebowaniu na energię, uszczupli nasz budżet o około 250 – 300 złotych.
3. Jeśli zależy nam na naprawdę pojemnym akumulatorze dla nowego Diesla (bądź samochodu benzynowego w okolicach 2.0), koszt takiej inwestycji wyniesie od 300 złotych w górę. Duże znaczenie będzie tu miała charakterystyka pojemności do temperatury i żywotność ogniwa.
Podsumowując, jeśli mamy droższy samochód, oszczędzanie na akumulatorze będzie dla nas relatywnie kosztowniejsze, niż zakup droższego, ale za to znacznie bardziej zaawansowanego modelu. Czy zatem warto oszczędzać? Zimowe temperatury sięgające wartości – 15 stopni Celsjusza (i niżej!) uczą, że jednak nie warto…
Więcej o samochodach: https://sprowadzanie-aut.pl/
Niedrogie ale dobre i sprawdzone mają akumulatory Jenox. Polska marka ale jest już wiele lat na rynku. Dla mnie jedne z najlepszych.
Potwierdzam tylko Jenox a to co stoi w sklepach niech tam pozostanie na zawsze … wliczając w to te z naklejkami z bardzo szumnymi nazwami !
Mam Jenox od kilku sezonów i auto pracuje jak nowe. Nawet przy największych mrozach nie miałem problemów z odpalaniem, a opcji do wyboru jest bardzo dużo, więc każdy dobierze odpowiedni do swojego auta.
Bardzo mnie zastanawia czemu Jenoxy nie są często brane pod uwagę w rankingach. Jak dla mnie bardzo dobre akumulatory w mega przystępnej cenie. Jeżdżę na nich już kilka dobrych lat