Podłączenie silnika krokowego – jak to zrobić? Od czego zacząć?
Podłączenie silnika krokowego to dość skomplikowany i złożony proces, w którym najważniejszą kwestią pozostaje prawidłowa identyfikacja przewodów i ich odpowiednie połączenie. Jak to zrobić, by silnik krokowy pracował bez zarzutu? Oto garść niezbędnych porad.
„Objawy” źle podłączonego silnika – analiza
Niewłaściwe podłączenie silnika krokowego można zidentyfikować dosyć łatwo. Silnik będzie brzęczał, pracował w nieprzewidywalny sposób, a nawet wibrował w określonym miejscu. Błędne podłączenie przewodów może też wywołać losową pracę w różnych kierunkach lub też brak momentu obrotowego. Kwestie te są zresztą bardzo często poruszane na tematycznych forach, głównie przez niedoświadczonych majsterkowiczów – więcej jest napisane tu https://www.v-slot.pl/podlaczenie-silnika-krokowego. Dlatego w poniższym artykule doradzimy, jak wykonać bezbłędnie wszystkie połączenia.
Wideo: Silnik krokowy – jak podłączyć?
Jak podłączyć silnik krokowy i zidentyfikować jego przewody?
Chcąc prawidłowo podłączyć silnik krokowy, należy zidentyfikować obydwie pary przewodów wychodzących do sterowników. Dlaczego? Ponieważ na tym opiera się zasada działania tego skądinąd bezszczotkowego silnika. Posiada on dwie pary cewek, które – w zależności od podanego napięcia – będą sterowały pracą silniczka w obydwu kierunkach. Tym samym rezystancja pomiędzy obydwiema końcówkami cewek musi być stosunkowo niewielka (a nie dążyć do nieskończoności).
Całość pomiarów można zatem wykonać za pomocą zwykłego multimetru cyfrowego. Bierzemy czarną sondę i (po przetestowaniu urządzenia) przykładamy ją do jednego z przewodów wyjściowych. Drugą, czerwoną sondę, przykładamy z kolei do kolejnych końcówek przewodów. Jeśli multimetr zacznie piszczeć (w trybie diody), oznacza to, że dany obwód jest zamknięty cewką. Jej końcówki należy zatem podłączyć do złącz A+/A-.sterownika układu. Drugą parę styków również warto sprawdzić. Jeśli wynik pomiaru nie jest identyczny, może to się wiązać z uszkodzeniem cewki lub samych przewodów. Jeśli wszystko jest w porządku, pozostałą parę przewodów podłączamy do styków B+/B-.
Kontrola przewodów bez dodatkowych narzędzi
Jak podłączyć silnik krokowy bez multimetru? Wystarczy połączyć ze sobą dwa losowe przewody wyjściowe a następnie – spróbować obrócić ręcznie wałek silnika. Jeśli obrót wałka będzie utrudniony, lub sam wałek będzie przeskakiwał, oznacza to, że stykające się przewody zamknęły obwód magnetyczny w danej cewce. Oczywiście będzie to też oznaczać, że znaleźliśmy (za pierwszym razem!) dwa odrębne przewody zasilające jedną z cewek. Znalezienie drugiej pary nie będzie zatem żadnym problemem.
Jeśli mimo zetknięcia obydwu przewodów silnik nadal łatwo się obraca, to najprawdopodobniej oznacza to, że skojarzyliśmy ze sobą dwa odrębne obwody. Jedynym rozwiązaniem pozostaje więc losowe łączenie kolejnych przewodów i ponawianie tej samej próby dla obydwu par przewodów wyjściowych.
Metoda nie zawsze działa, bo…
Metoda „beznarzędziowa” powinna zadziałać zawsze, ale niestety nie jest to regułą. Problem pojawia się w momencie, gdy obwód cewki zostaje w jakikolwiek sposób przerwany. Jeśli zatem dowolne kombinacje się nie sprawdzają, jedynym rozwiązaniem pozostaje multimetr cyfrowy, za pomocą którego możemy zmierzyć rezystancję poszczególnych cewek. Jeśli nadal nie możemy skojarzyć dwóch par przewodów zasilających obwód sterowniczy, to silniczek jest najprawdopodobniej uszkodzony.
Podsumowanie
Prawidłowe podłączenie silnika krokowego to warunek jego poprawnego działania. W przeciwnym razie, po długotrwałym zasileniu urządzenia w niewłaściwy sposób, wewnętrzny mechanizm odbiornika może ulec nieodwracalnemu uszkodzeniu.
Źródło: