2021-02-15

Jak podłączyć silnik krokowy?

Podłączenie silnika krokowego nie jest trudne, ale żeby to zrobić, trzeba znać podstawowe zasady jego funkcjonowania. Prawdę mówiąc producenci silniczków nie zawsze ułatwiają użytkownikom jego podłączenie. Zdarza się, że pary przewodów są oznaczone nieprawidłowo, co oznacza, że posiadacz silnika musi je własnoręcznie zweryfikować i oznaczyć.

Wideo poradnik: Jak podłączyć silnik krokowy?

Źródło: https://www.v-slot.pl/podlaczenie-silnika-krokowego

Błędne podłączanie silnika krokowego – najczęstsze objawy

Błędnie podłączony silniczek pracuje – co jest oczywiste – w nieprawidłowy sposób.

Najczęstsze „objawy” jego wadliwego połączenia to:

  • dość głośne buczenie, które występuje zamiast łagodnego szumu,
  • niekontrolowane obroty w jedną i w drugą stronę,
  • wibrowanie silniczka,
  • brak momentu obrotowego itd.

Oczywiście przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka. Najczęstszą z nich są oczywiście błędnie podłączone kable. Awarii może też ulec sam sterownik lub styki silnika. Niemniej warto zacząć od identyfikacji odpowiednich par układu. Dzięki temu istnieje duże prawdopodobieństwo, że problem zostanie rozwiązany.

Jak zidentyfikować styki silnika krokowego?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – wystarczy spojrzeć na schemat. Niestety (o czym było już wspomniane) czasem się zdarza, że elementy te rozrysowane są w sposób błędy.

Co wtedy należy zrobić?

Najlepiej wziąć do ręki cyfrowy multimetr, przełączyć go do trybu testu diody i przyłożyć czarną sondę do jednej z końcówek silnika. Następnie to samo należy zrobić z sondą czerwoną, tyle że należy ją przykładać do kolejnych końcówek. Osoba badająca przewody, ma zatem 33 procent szans, że za pierwszym razem odpowiedni przewód zostanie odnaleziony. Po czym poznać, że jest to TEN przewód?

Wystarczy spojrzeć na wyświetlacz multimetru. Jeśli uda się trafić na odpowiedni przewód, wskaże on określoną wartość i zacznie piszczeć (najczęściej bardzo cicho). Jeśli jednak jest to przewód niewłaściwy, to multimetr będzie pokazywał cyfrę 1. Oznacza to, że pomiędzy obydwiema końcówkami nie ma połączenia (rezystancja dąży do nieskończoności).

Co dalej, czyli ręczna metoda pomiaru

Po zidentyfikowaniu odpowiednich par przewodów, jedyne co użytkownikowi pozostaje, to podłączenie ich do odpowiednich styków sterownika. Na tym etapie podłączanie silnika krokowego nie jest już trudne. Może się jednak okazać, że… nie można skorzystać z multimetru. Wtedy do pomiaru można wykorzystać styki silnika. Jak to zrobić?

Jeśli uda się podłączyć ze sobą przewody wchodzące w skład jednej pary, będzie się to wiązać z zamknięciem obwodu magnetycznego. Oznacza to, że ręczne obrócenie wałka silniczka krokowego będzie nieco utrudnione (przynajmniej w teorii). Z kolei jeśli połączone zostaną ze sobą dwa odrębne, nie wchodzące w parę styki, wałek silniczka będzie obracał się bez żadnych przeszkód.

Podsumowanie

Podłączanie silnika krokowego nie jest trudne. Wystarczy tylko trochę wyobraźni. Dużo większym wyzwaniem jest „ręczne” sprawdzenie par poszczególnych przewodów. Efekt tego badania jest uzależniony od wielu różnych czynników, w tym – od parametrów magnetycznych poszczególnych elementów silniczka bezszczotkowego.

Porównywarka cen sprzętu RTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *