2021-09-21

Branża e-commerce w Polsce

Branża e-commerce w Polsce w przeciągu ostatnich kilku lat przeżywa prawdziwy boom, a globalny lockdown jeszcze bardziej przyspieszył jej rozwój. Nie powinno więc dziwić, że coraz więcej firm z coraz szerszego grona branż koncentruje się w pierwszej kolejności na działalności w Internecie. Czy rynek ten będzie w dalszym ciągu atrakcyjny? Kim jest statystyczny klient sklepów online w Polsce? Co kupują Polacy w sieci? Wreszcie, co zrobić, by przebić się na tym konkurencyjnym rynku? Czytaj dalej, by dowiedzieć się więcej.

Polska liderem e-commerce w Europie

Liczby nie kłamią. Sprzedaż w sklepach internetowych w Polsce wzrosła pomiędzy 2019 a 2020 aż o 35%. Ponadto, w 2020 roku udział handlu online w sprzedaży detalicznej ogółem wyniósł aż 14%. Łącznie, w 2020 roku Polacy wydali na zakupy w Internecie aż 15,3 miliarda euro. Tym samym, staliśmy się jednym z najdynamiczniej rozwijających się europejskich rynków e-commerce. Nie wiadomo jak duży wpływ na ten stan rzeczy miała pandemia, jednak blisko 85% badanych w 2021 roku stwierdziło, że nie zamierza ograniczyć swoich wydatków na zakupy online, a ponad 20% planuje je zwiększyć w najbliższym czasie. Nie powinno więc dziwić, że najbardziej wpływowe firmy analityczne, na czele z PWC, przewidują, że wzrosty w tej branży w naszym kraju zostaną w najbliższych latach utrzymane.

Kim jest polski klient sklepu Internetowego?

Statystyczny klient sklepu online z kraju nad Wisłą w 2020 roku dokonywał zakupów przez Internet średnio 2-3 razy w miesiącu. Głównym czynnikiem przy wyborze oferty danego sklepu była dla niego cena, która jest kluczowa dla blisko 70% polskich konsumentów. Najliczniejszą grupę wśród polskich klientów-internautów są osoby w przedziale wiekowym 35-49 lat, którzy stanowią blisko 1/3 wszystkich kupujących. Jeśli chodzi o edukację, to przeważają osoby z wykształceniem średnim (40%) i wyższym (33%). W 2020 roku 51% klientów online stanowili mężczyźni, a 49% – kobiety.

Zakupy online – co kupujemy?

Rok 2021 był w dużej mierze przełomowy, jeśli chodzi o gamę produktów jakie Polacy kupują w sieci. Co prawda w dalszym ciągu najpopularniejsze są produkty odzieżowe, w tym przede wszystkim obuwie, a także sprzęt RTV/AGD, jednak do czołówki wdarły również produkty spożywcze, na które Polacy wydają online średnio 194 PLN miesięcznie.

Sklepy internetowe skazane na sukces?

Faktem jest, że chętnych do prowadzenia sklepów internetowych nie brakuje – w samym 2020 roku powstało blisko 12 tysięcy firm tego typu. W efekcie, w styczniu 2021 roku w Polsce funkcjonowało około 44,5 tysiąca sklepów online, a więc o 21,5% więcej w stosunku rocznym. Niemniej, na przestrzeni całego 2020 roku aż 5,6 tysiąca sklepów online zawiesiło swoją działalność, z czego zaledwie 1,2 tysiąca powróciło na rynek. Samo założenie sklepu nie gwarantuje więc sukcesu biznesowego.

E-commerce – jak się wyróżnić?

Sukces w branży e-commerce jest w dużej mierze uzależniony od widoczności w wyszukiwarkach internetowych, w tym przede wszystkim w Google. Żeby nasz sklep internetowy pojawiał się w czołówce wyników niezbędne jest jej wypozycjonowanie. Najlepiej jest powierzyć to zadanie specjalistom. Solidna agencja SEO może zagwarantować naszej stronie wysokie miejsca w Google, a co za tym idzie, zwiększyć liczbę odwiedzin i zakupów.

Podsumowanie

Rozwój branży e-commerce nie tylko zwiększy obroty już istniejących sklepów online, ale również będzie zachęcał coraz liczniejsze grono osób do otwierania własnych działalności tego typu. Samo otwarcie działalności i dobre chęci nie wystarczą jednak, by na tym zarobić. Żeby udanie skorzystać z istniejącej koniunktury potrzebna jest również przemyślana strategia marketingowa i zadbanie o widoczność w Google’u. W pierwszej kolejności należy więc skorzystać z kampanii SEO, w tym z pozycjonowania, dzięki którym nasz sklep uzyska dużą liczbę odsłon od potencjalnych klientów. Bez tego nawet najlepiej opracowana strona z najszerszym asortymentem najzwyczajniej przepadanie w czeluściach Internetu.

Porównywarka cen sprzętu RTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *